Friday, August 15, 2008

زي دلوقتي من سنة

السلام عليكم و رحمة الله...

من كام يوم كنت عمالة افتكر... ان تقربياً زي الوقت ده من سنة... كنت بدأت اتمرن في شركة في الصيف... و من ساعتها و انا بدأت انقطاع عن النت... عالم المدونات و عالم المنتديات
انشغال كان غصباً عني في البداية...الشركة و مواعيدها و بعدين رمضان و دخول الدراسة و مشروع التخرج

ماكنش عندي وقت ادخل النت اعمل اي حاجة غير انى ادور في حاجات للمشروع

و بعد مرور كام اسبوع او يمكن شهر... فجأة لاقيت نفسي مشتتة
لاقيت نفسي مش عارفاني
مش عارفة انا رايحة فين
مش عارفة انا بعمل ايه
مش عارفة مين جمبي
كنت وقتها بطلت حاجتين من الاعمال الخيرية اللي كنت متابعة فيهم كمان على ... عشان الاقى وقت كافي للدراسة

و لما لاقيت نفسي فقدت كتير قوى من اللي بيعرفني... حسيت بالتوهان الشديد


كانت سنة غريبة جدا السنة دي
و اكيد -كالعادة:)- اتغيرت
شخصيتي فيها حاجات كتيرة قوى اتغيرت... كعادتي كل شوية :d
بتحول ابقى حاجة تانية
بتغير في حاجات للاحسن...و فيه اكيد حاجات بكتسبها بتبقى اوحش

كنت فاكرة السنة دي انى ماليش ضهر... او ماليش حد اسند عليه..
لاقيت انى عندي كتير قوى... انا اللي ماكنتش واخده بالي منهم :)

كنت فاكرة السنة دي انى اخيراً لاقيت الصحبة الصالحة اللي من زمان بدور عليهم
هما ااه قلبهم طيب و بيحبو الخير... بس طلعو ابعد ما يكونوا انهم يكونوا اصحاب بحق
الحمد لله خيراً :)

كنت فاكرة ان السنة دي ضاعت عليا و ضيعت فيها كتير قوى قوى و خسرت فيها كتير قوى
كنت غلطانة بجد
اللي اتعلمته السنة كتير قوى... و اللي فهمته السنة دي كتير قوى
و طلعت حتى في الاخر مش خسرانة زي ما كنت فاكرة... بالعكس... انا كسبت كتير قوى
ماكنتش واخده بالي من كده

كنت فاكرة اننا لو عاوزة اساعد حد... كان يكفي انى تكون نيتي سليمة
طلع ان العمل الصحيح لا يقل اي اهمية عن النية السليمة... عشان فعلاً اساعد حد انا مهتمة بأمره

كانت جاتلي فترة كنت فاكرة انى مش هتحسن في اي حاجة اكتر من كده...
و اللي وقعت فيه خلاص وقعت فيه... و اللي خسرته خلاص خسرته
طلع انى بخسر اصلاً بمجرد تفكيري بالطريقة دي
طلعت اقدر اعمل اي حاجة انا عاوزاها طالما عندي ثقة في ربنا و بعتمد عليه فيها


ممم
انا مفتقداكم جدا في حياتي... مفتقدة ناس محترمة عندها مخ اتناقش معاهم و انمى مخي معاهم
مفتقدة انى اكتب تاني
:)



انا اتخرجت الحمد لله من الجامعة بتقدير امتياز بفضل الله :)
و المشروع خلص الحمد لله بتقدير امتياز الحمد لله :):)

و انتو عاملين ايه؟؟ :)

16 comments:

عصفور المدينة said...

مبارك النجاح ونفع الله بك
وما أجمل حساب النفس وحساب الأرباح والخسائر الذي يعين الإنسان على تخير أنفع الأهداف والطرق

بارك الله لنا فيك
هييه تحبي تطلعي إيه لما تكبري
:D

المجاهدة said...

اخ كاشف الاوهام
ربنا يكرمك على المرور الكريم :)
جزاك الله خيراً



اخ عصفور
بجد حضرتك منور المدونة من تاني :):)
اتبسطت جدا اما شفت ان حضرتك سايب تعليق عندي...كنت فاكرة ان المدونة دي خلاص بقت تحت تراب كتير ماحدش هيشوفها...

الله يبارك في حضرتك :)

السؤال اللي في الاخر ده لسه واحدة في خامسة ابتدائى سألاهولي من كام اسبوع :d
ضحكتني اوى
قولتلها انى خلاص كبرت و خلاص طلعت :d

اسألكم الدعاء بس في حاجة كده كان نفسي فيها من زمان... ان شاء الله لما اثبت نفسي في الشغل و امجال العملى بتاعي ان شاء الله هبقى اكمل في طريق كمان كان نفسي فيه من زمان جدا

جزاك الله خيراً :):)

محمد said...

باركتلك على النجاح من قبل
ولكن لا بأس بمرة أخرى

ألف مبروك النجاح .. جعل الله التعب والمجهود الذي بذلتيه فيه في ميزان حسناتك

في الحقيقة .. نحن من افتقدنا كلماتك وتأملاتك
أسعدني أن كان هذا العام عام نجاح في حياتك

أعانك الله وبارك فيك
:)

المجاهدة said...

:):):)
اخ وضاح
:)
ربنا يسعدك و يدخل السرور على قلبك زي ما بتفرحني مجرد ان حضرتم بتدخل تعلق هنا او في اي مكان بشوفه..
ربنا يعزك :)

الله يبارك في حضرتك :)

و ااه فعلاً... لما الواحد بيفكر في حياته بيلاقيها انها كلها ميسرة لصالحه هوا و معموله عشانه هوا
الحمد لله :)


جزاك الله خيراً يا اخي :)

بنت الصالحين said...

احلي خير
ياسلااااااااااام

اول ماادخل عندك الاقي خبر حلو كده


ان عايزة الساقع بتاع النجاح بقي

:)))


مبارك لك حبيبتي

المجاهدة said...

ربنا يكرمك يا رب ^_^^_^^_^
جزاكى الله خيرا كثيرااااا
ربنا يكرمك يا رب

اااه انا كمان عاوزة الحاجة الساقعة بتاعت النجااح :d

عقبالك يا رب يفرحك بكل حاجة كويسة :)

محمد عبد الغفار said...

طب ده كلام جميل جداً

الف مبروك على الدرس قبل الأمتياز

لحظة said...

ارجعي
انا زيك تمام
بس الاسباب مختلفة
ومحتاجة نفس اللي انت محتاجاه
ايدي في ايدك
والف مبروك على النجاح

بسمة صابر said...

اووووووخ




ربنا معاكي ويارب تتعلمي من اي يوم بيعدي عاليكي

دهاء سياسي said...

انا شخصيا سعيييييييييييييدة جدا من البوست ده

مبروك يا بنوته على التقديرات الرائعه دى .. ما شاء الله ربنا يحفظك .. و يبارك فيك

استنتاجاتك فى اخر التدوينة مظبوطة .. انت السنة الى فاتت دى اتعملتى منها حاجات كتير اوى حتنفعك فى مواقف بعد كده لسه جايه .. كل ما حتقابلى موقف حتلاقي نفسك بتحمدى ربنا انك مريتى بالسنة الى فاتت دى علشان تقدرى تتصرفى بشكل مناسب فى الموقف ده

ربنا يرزقك الصحبة الصالحه الى بتدورى عليها .. و يا رب تفضل نفسيتك مرتفعه و منشرحه كده على طوووووووووول

:)

المجاهدة said...

استاذ محمد

ربنا يعزك يا اخي :) جزاك الله خيراً
الله يبارك في حضرتك :)
متشكرة اوى على مباركتك على الحاجتين دول :):)

لحظة

ربنا يكرمك يا رب :)
الله يبارك فيكي
ان شاء الله تلاقى كل اللي انتى محتاجاه قريب :)
و انا كمان ^_^

بسمة

^_^
ربنا يكرمك على الدعوة الجميلة دي :)
يا رب و انتي كمان :)


دهااااااااااااء

انا اللي سعيدة بجدد باللي انتي كاتباه ده
ربنا يعزك و يكرمك يااا رب :)
كلامك كله صح ماشاء الله :)
يا رب فعلأً الاقى قريب اللي انا عاوزاه :)
جزاكى الله خيراً كثيراً يا حلوة :)

Anonymous said...

سبحان الله
بجد ممكن تفتكرينى بأنافقك ... او ببالغ فى الكلام
بس بجد كل حرف كتبتيه ... اكنى انا اللى كتبته بالظبط
غريبه!!!!
بجد ثبتك الله وايدك على الحق ومكارم الاخلاق

رضوى said...

ياااااه

مش تتصورى انا حسيت بايه لما قريت كلامك تانى

اولا وقبل كل شئ ...ألف مليون مبروك على النجاح

ايه الخطوة الجاية بقى :):):)

تانى حاجة

انتى بجد وحشتنيى اوى ووحشنى كلامك جدا ..وحشنى تعلقياتك ووحشنى انى اخد رأيك

انا مقتنعة فعلا ان كل حاجة بتعدى فى حياتنا ممكن نحولها لحاجة تنفعنا حتى لو كانت صعبة اوى على النفس او مؤلمة

كيب جونج جوجو

بحبك اوى فى الله

سمـــر مــاهر said...

انا الحمد لله كويسه يا جوجو
:D

بنت أبيها said...

مبارك تخرجك والتقدير

فرحت كتير خالص لما قرأت البوست ده على الرغم من بدايته

بس عادي هيا الدنيا كده وخصوصا وقت التخرج ... سبحان الله بتلاقي نفسك شخصية واخر سنة ولما تتخرجي شخصية تانية فيها اختلافات واضحة

بالتوفيق يا حبيبتي


---------------------------
يادانه في البحور

يازهره بين الزهور

أهنيك بقرب رمضان

زينة الشهور

ساره عمر said...

اول شئ مبرووووك علي النجاح
ربنا يزيدك نجاح وتفوق
تاني شئ حمد الله عللي السلامه
ابقي طلي علينا عالايميل مره كده