Sunday, September 2, 2007

ربِ ارضني بما قسمت لي



معلش انهم بوستين ورا بعض كده على طول
بس الحقيقة انى مبسوطة اوى من اول اليوم و مزأططة انى انزل البوست ده دلوقتي :d

كنت بدأت اكتبه امبارح بس ماقدرتش اكمله

كان بقالي يومين متضايقة اوى من حاجة و مصدعة اغلب اليوم من كتر الضيق اللي جوايا

كانت حاجة و انا نفسي انها تمشى في طريق محدد
استخرت ربنا في الموضوع ده و كنت بدعي ربنا كتير ييسرلي الخير اياً كان هوا فين
بس كان نفسي يمشى في الطريق الاول اللي نفسي فيه

بس الظروف قفلت انى امشى في الطريق الاول
و راحت للطريق التاني


بس احلي حاجة انى من يومين تلاتة مش بدعي غير ان ربنا يرضيني بالقرار اياً كان هوا ايه... المهم يكون الخير

و النهاردة الصبح صحيت على تليفون ريح قلبي و طمني ان الامور ماشية في الخير فعلاً


دعاء الاستخارة ده فعلأً عظيم

خاصة اخر جملة منه
ان ربنا يرضيني بيه

مع انه هوا الخير
و ربنا مش هييسرلي إلا الخير

بس جميل اوى انك توصل في الاخر تقول لربنا ارضني بقضائك
و ارضني بما قسمت لي

لأنه هوا ده الخير و ان كنت مش فاهمة الحكمة دلوقتي
مهما كان الامر كبير او صغير
جميلة اوزى انك تروح لربنا تسأله انه يعينك تختار انسب طريق!

الحمد لله

اللَّهُمَّ إنِّي أَسْتَخِيرُكَ بِعِلْمِكَ , وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ , وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ الْعَظِيمِ فَإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلا أَقْدِرُ , وَتَعْلَمُ وَلا أَعْلَمُ , وَأَنْتَ عَلامُ الْغُيُوبِ , اللَّهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك ) خَيْرٌ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ : عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ , فَاقْدُرْهُ لِي وَيَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيهِ , اللَّهُمَّ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الأَمْرَ (هنا تسمي حاجتك ) شَرٌّ لِي فِي دِينِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي أَوْ قَالَ : عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ , فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْ لِي الْخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ ارْضِنِي بِهِ . وَيُسَمِّي حَاجَتَهُ


رب ارضني بقضائك و يسرلي الخير حيث كان
رب خِر لي الخير و يسره لي
آمين

14 comments:

جمعاوى said...

أول تعليق

جميل أوى كده


دى تقريبا أول زيارة لمدونه حضرتك

أما البوست الاخير ده

فجه على الجرح

عصفور المدينة said...

بارك الله فيك
وأنبه أنه ليست دائما تكون الأمور بتلك السرعة أعني ظهور الحكمة
ولكني دائم أنصح بالرضا عن طريق تثبيت معنى الدعاء وأن جميع الطرق التي لم تيسر اعلمي يقينا أنها ليست خيرا وأن ما تيسر هو الخير
بل أذكر دائما موضوعا ظللت أربع سنوات متواصلة أتعجب بل أترقب وجه الخير فيه لأنه ظاهرا كان هناك طرق كثيرة أفضل منه
حتى رأيته عيانا

بل أقول ربما لم أكن لأراه ولكني أعلم وجه الخير دائما فيما قسم الله وهذا مشروط بالصدق أصلا في الاستخارة

محمد عبد الرحمن said...

الإستخارة فعلا مسألة يتميز بها دين الإسلام لأن فيها التوكل والتسليم بقضاء رب العالمين
أسأل الله لك التيسير والتوفيق وأتفق طبعا فيما قاله العصفور
بارك الله فيك

Closed Eyes said...

:)

الحمد لله ميسر الأمور , الحمد لله النور


:)

جزاكى الله خيراً

BinO said...

اللهم امين
معضلة الرضا بالنصيب
والرضا بما قدره الله
هي أصل الراحة في الدنيا
أعرف شخص ما
كان يعيش في كأبة وحزن طوال الوقت
منشغل بغيره
وينظر اليهم دائماً
ماهم فيه
وماوصلوا اليه
لم يكن يرضي
ولا ينظر الي نعمة الله عليه
فكان من من كتب عليه الكبد
حتي هداه ربه الي نعمة الرضا

الفاتح اليعقوبي said...

ربنا يرضيك بما اراد هو
علي فكرة اختبار صعب جدا ممكن نفوسنا تميل لشئ وارادة الله شئ اخر
فهنا يظهر مدي قوة الايمان انرضي بما قسم الله ام بما تهوي انفسنا
والسلام

belal said...

والله يعلم ..وأنتم لا تعلمون
...

الزهراء said...

تمام جدن

اننا نرضي بقضاء الله ايا كان

اذكر ان في موقف كدا كبير شويتين

اما حصل كانت الخبر وحش شويتين تلاته

بس اكتر حاجة مفرحاني

اني مزعلتش اوي اوي يعني

وقلت الحمد لله قدر الله وماشاء فعل

اللهم اجرني في مصيبتي واخلف لي خيرا منها


قال من لا ينطق عن الهوى صلى الله عليه وسلم :
عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذاك لأحد إلا للمؤمن ؛ إن أصابته سرّاء شكر ؛ فكان خيراً له ، وإن أصابته ضرّاء صبر ؛ فكان خيراً له


بسس :))

جزاكي الله خيرا يا جميل

mohamed said...

:)

ربنا يباركلك ويبارك فيكي

وييسرلك الخير في اي طريق تمشي فيه

:)

المجاهدة said...

ربنا يعزكم و يرضى عنكم و يباركلكم يا رب
:)
جزاكم الله خيراً كثيراً

مشاركاتكم اضافت لي كثير والله :)
ربنا يعزكم و يرضى عنكم و يرضيكم :)

noha said...

ربنا يكرمك يا حبيبتى
ويسر لك الخير



:)

محمد said...

ربنا يكرمك وييسر لك الخير حيث كان ويرضيكي به

أعانك الله

لحظة said...

الدعاء ده ما فيش مرة جربته الا وكان نتيجته ممتازة
ربنا ينور بصيرتنا كلنا يارب

المجاهدة said...

آمين
:):)