Tuesday, July 28, 2009

نعم منسية

كتير من كتر كل الحاجات اللي بتحصل في الدنيا ... بننسى
بننسى احنا ليه مخلوقين
بننسى احنا كنا عايشين ليه
بننسى احنا بنحب ايه و و بنكره ايه
بننسى النعم اللي عندنا
بقينا - زي ما بيقولو- كأننا تروس شغالين في ماكينة كبيرة
نقعد نجرى كل يوم .... و بطلنا حتى نفتكر احنا بنجرى ليه ولا عاوزين نحقق ايه

كنت كل فترة في حياتي اياً كان ايه اللي بيحصلي، لازم اخد شوية وقت لوحدي
عشان ارجع اقيم افعالي و تفكيري
و اشوف انا فعلأً ماشية على الطريق اللي نفسي فيه ولا حودت عنه في وسط الزحمة اللي موجودة في الدنيا
بس بقاللي فترة كل مرة اقف مع نفسي الوقفة دي... مابقاش عارفة اوصل لحل زي ما كنت بوصل زمان
كنت ببقى حاسة ان فيه حاجة غلط، بس مش عارفة اوصل هيا ايه، بالتالي مش عارفة اصلحها
لحد ما بدأت افهم الغلط اللي انا ماشية فيه
بدأت احس بأهمية النعمة، اللي بقالي فترة بنساها، او بتناساها بمزاجي في اوقات!
نعمة اننا عندنا مشاعر و بنقدر نحس

كنت من كتر ما اتجرحت و اتوجعت من مواقف و من ناس قبل كده
بقيت بنسى بمزاجي ان عندي مشاعر تترجم المواقف اللي بتحصل لمشاعر جوايا
عشان ببقى دايماً خايفة تأثر فيا بالسلب
ف بنسى بمزاجي اني استخدم المشاعر دي
مع الوقت، و من معرفتي الناس بتتصرف ازاي و رد فعلها ازاي، بقت اغلب الحاجات بالنسبة لي مش بترجمها لمشاعر ليا
لدرجة انى ساعات ببقى خايفة انى اكون بمثل قدام الناس بحاجة، و انا اصلاً مش حاسة بيها!
بمثل انى بزعل ، مع انى عودت نفسي ماستناش حاجة من حد، بالتالي مابزعلش
بس ساعات بعمل نفسي زعلانة قدامهم، مش عارفة حتى وقتها ببقى عاوزة اشوف منهم ايه!

كل ده... عشان بخاف انى اتجرح
و بخاف انى بعد ما ارفع املي في حاجة معينة، ارجع اتوجع بعد ما ماتحصلش
و بخاف انى افضل كتير موجوعة، من ناس انا ببقى عارفة انهم مايستهلوش اتضايق عليهم!

بس قعدت كده لدرجة انى نسيت اهمية المشاعر دي
نسيت اهمية النعمة دي
بجد الحياة صعبة اوى من غير مانستغل كل نعمة ربنا انعم علينا بيها
اصلها لو مش مهمة لينا، ربنا ماكنش هيديهالنا من الاول
ف توصل في الاخر ان حياتك فيها نقص، لأنك مش مستغل كل نعمة قدامك

حاولوا تحافظوا على اي نعمة عندكم طالما هيا عندكم

يا رب فكرنا دايماً بنعمك علينا
يا رب يسَرلنا دايماً نستغل نعمك في اللي يرضيك
يا رب وفقنا اننا نشكرك على نعمك

يا رب... فكرنا دايماً احنا اد ايه محتاجينك.

8 comments:

mohamed said...

مقولتيش

تفتكري احنا مخلوقين ليه

✿مَرْسَى الحُب✿ said...

البوست عجبني جدااااا
بس من ساعة ما اتكتب كل ما أدخل عشان أعلق معرفش أقول ايه

المجاهدة said...

محمد

عشان نعبد ربنا... بكل اللي عندنا
و بكل النعم اللي قدامنا
و بتعاملاتنا مع اللي حوالينا.. يكون بردو كلها فيها عبادة

هوا السؤال عاوز توصل بيه لإيه؟؟


أنا التى

:)
انا كمان لما قريته تاني معرفتش اقول ايه
:)
منورة

محمد said...

كثيرة هي النعم التي لا نذكرها, وكثيرة هي النعم المتجددة..

وبين هذه وتلك.. نحتاج دائما للتوقف قليلا, أو التصادم مع بعض ما تعودناه في حياتنا..

أكرمك الله
:)

✿مَرْسَى الحُب✿ said...

كل سنه وإنتِ طيبه

عايزين بوست جديد :)

عمك ياض said...

يانهار على البنات دول
سبحان الله بجد عليهم

حسبت من المشاركه دي انهم مختلفين كتير عننا ف طريقة تعاملهم من جواهم مع الضغوط والمشاكل وكده

عمك ياض said...

كل عام وانتم بخير :)
وننتظر جديد التدوينات

انا مش معاهم said...

كلا م كبير عاوز شنطه ببريزه