Saturday, June 30, 2007

إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ

من فترة طويلة اوى كنت كاتبة في التوقيع عندي الكلمة دي : إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ ...
و كل شوية حد يدخل يسألني دي ايه... و كل الناس مافيش في دماغها غير شخص واحد ممكن الي اكتب عليه كلمة زي دي
و كنت بقولهم لأ مش هوا... و ساعات كتير كنت بسكت
او كنت ارد رد واحد و خلاص

بصراحة الكلمتين دول حاسه بيهم اوى بقالي فترة


إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ


اشتقت لربنا بجد!
اشتقت لايام زمان...
اما كنت اصحى من نوم عميق و الناس كلها نايمة
و اصحى كمان قبل ما المنبه يرن :)
و اقفله بسرعة و اقوم بصوت قليل و ماعملش دوشة..
عشان ماصحيش حد ولا اقلق حد
و اتسحب لحد ما ادخل الاوضة التانية
عشان البي نداء ربنا
اما بيتنزل في الثلث الاخير من الليل كل ليلة... و يقول هل من داعي فأستجب له
:)
كنت دايماً بقوم مبسوطة
مهما كنت تعبانة
او نومى كان قليل وقتها
اقوم و كذا مرة اصلي و انا مبتسمة ابتسامة من الودن للودن
:)
مبسوطة انى واقفة بين ايده و الناس كلها نايمة :) و عمالة ادعيه و مافيش غيري انا و هوا بس
:)

او اني اكون خايفة من ذنب لا يعلمه إلا الله
او مهمومة هم لا يعلمه إلا الله
و اقف بين ايديه ابكى للفجر...
و اقوم بعديها تعبانة بس مستريحة
:):)

اشتقت انى اروح الكلية وقت الصلاة
و اقف وسط الجامع (( هوا مش جامع اوى هوا زنقة صغيرة كده:)))
بس اروح و مبسوطة جداا انى ابقى لوحدي في الجامع
احس انى في خلوة مع ربى
:)
ببقى بقوله يا رب انا جاية اصليلك :)
جاية اصليلك انتا بس لوحدك
:)
و اقعد اقوله يا رب الرسول قال عبادة في الهرج كهجرة إلىّ ((الجامع جمب حاجات غريبة في الكلية:))) و ابقى حاسة انى طايرة من الفرحة وسط الصلاة
:)




إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ
المصحف بتاعي
و انى اقعد اقرى منه
و اقعد احفظ فيه...
اشتقت لوقت كنت بحس ان المصحف بيناديني انى اروح اقرى فيه.. من كتر تعلقي بيه

في مرة كنت عاملة معصية شديدة جدا... و كان بقالي كذا يوم مامسكتش المصحف اقرى منه اي حاجة

جيت بعديها بفترة عاوزة اقرى
مسكت المصحف و انا حاسة برهبة شديدة جدا!
و كل الي في مخي
انى اكيد هفتح المصحف مالاقيش الكلام موجود فيه!!
هيتمسح!
عقاباً ليا على ذنوبي
انا فاكرة اول ما مسكته بدأت عيني تدمع..
اول ما فتحته و شوفت الكلام موجود عادي ماتمسحش ابتديت بكاء شديد جدا
لدرجة انى قفلت المصحف تاني مش قادرة اشوف من شدة البكاء
هديت و فتحته تاني
قريت اول كلمة و بكيت تاني.. عشان احساس بنعمة ربنا انه مش بس الكلام موجود و ماتمسحش
ﻷ ده كمان انا عارفة اقرى الكلام و استوعبه!


مفتدقة احساسي بالقرأن... مفتقدة انى الاقي نفسي بردد ايات كتيرة في مخي...

مفتقدة انى اقعد احفظ منه تاني و اراجع على الي موجود!!



إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ

مفتقدة الاستغفار... و التسابيح عامة

كان حالي فترة عملت فيها معصية شديدة... و كنت خايفة اوى
ف لجأت للاستغفار الكتير
كل شوية اروح استغفر
في كل مرة ارفع ايدي لربنا مش لاقية حاجة غير انه يا رب مايكونش بك علىّ غضب... وقتها مش هيبقى فارق معياا حاجة تانية

و فاكرة وقتها انى كنت بعمل اي حاجة عشان اكفر عن ذنوبي...
كنت بقعد انتهز اي فرصة فيها من فضلها انه بتكفر ذنوب كثيرة.. اقعد اعملها
كنت بقول اذكار بعد الصلاة مخصوص عشان الرسول عليه الصلاة و السلام قال فيها انها تغفر ذنوبك و لو كانت مثل زبد البحر

فاكرة وقتها كنت مبسوطة اوى :)

و اكتشفت لذة للاستغفار عمرى ما كنت حسيتها قبل كده:)
كنت مبسوطة اوى

و مبسوطة اكتر ﻷنه بيحسسني دايماً اد ايه انا صغيرة قوى قوى...


التسابيح عامة..
كان زمان عندي سبحة... مفتقداها جداا
كانت ليا كل يوم معاها قعدة كده
في يوم الوقت بتاع التسابيح عدى مني و ماكنتش سبحت.. انشغلت بحاجات تانية
فاكرة يوميها قعدت اعيط كتير قوى
و ماحدش في اببيت عارف فيه ايه الي حصل ولا مين زعلني!

و من ساعة ما سبت السبحة و التسابيح كلها راحت
راحت واحدة ورا التانية!!!



إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ
الدعاء...
انى اقف بقلب سليم فعلاً ادعي ربنا بكل الي نفسي فيه...
و ابقى حاسة من كتر الدعاء انى قلبي معلق بالعرش... قريبة جدا جدا من ربنا
الدعاء هوا العبادة... و مفتقدة جدا بجد العبادة دي!!!
انى اقف بين ايدين ربنا اقوله يا رب انت القادر هب لي كذا..
ما ذلك عليك بعزيز... هب لي كذا....





إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ
:)
هوا ده
:)

فعلاً مفتقداه جدا
:):)
ابنى الشهيد ان شاء الله

عامة خطة في مخي... امتى هبتدي احفظه قرأن
ازاي هحكيله عن الصحابة و هوا صغير!!
ازاي هحيكله على الرسل كلهم و هوا صغير!!
ازاي اقدر اعلمه انه ياخد مسؤولية نفسه

راسمه في مخي مخطط كده...
كتير بعيش فيه بخيالي
و اقعد اشوف ايه الي ناقص و احاول اظبطه

فعلاً مشتاقة ليه اوى
:)

مع انه برده لسه بدرى:)
بس كتير بحسه قريب...






إِشْتَقْتُ إِلَيْكَ

اللي الناس كلها فاكراني اقصد عليه!!

ممم

ﻷ مش هوا
:)

كل شوية اما احس انى كده... افتكر انه لسه بدرى اوى عقبال ما الاول اصلح من نفي و بعدين ابقى افكر في حاجة تانية!!


نصلح الاول القلب الي فيه نقاط سودة دخيلة و غريبة دخلت عليه....
و نبقى نشوف بعد كده ايه الي ممكن يتعمل!!



ـــــــــــــــــ
ربنا يعلم مش اقصد ابداً انز الموضوع ده اقولكم شوفوا البنت دي بتعمل ايه
واضح قوى الحاجات دي كلها كانت زمان ... !

انا بس بزعقلي بصوت عالي :)
و بحاول افكر نفسي انى ارجع تاني..
و بحاول افكر نفسي اد ايه كنت مبسوطة لما كنت بعمل حاجات كده زمان و ارجعلها تاني
:)




23 comments:

FloNa said...

مممممممممم

فكرتيني بايام زمان كنت لسة بكتبلهم في ساحة صيدلة اللي الواحد كان فيه وايه اللي حصله


!!!


انا فقدت طريق العودة ومش عارفة ارجعله تاني مش عارف ليه :( :(

حاسة اني بعدت اوي اوي


ربنا يكرمك فكرتينابايام كان ليها طعم تاني خالص


يارب ردنا اليك ردا جميلا

عصفور المدينة said...

أستغفر الله

كان شيخ الإسلام بن تيمية رحمه الله يذهب إلى المساجد المهجورة ويسجد ويبكي ويقول يامعلم إبراهيم علمني ويا مفهم سليمان فهمني

حقيقة لا أستطيع كتابة تعليق أطول
الله المستعان

Dr.khaled said...

سبحان الله العظيم

من ساعات قليلة فقط كنت أقرأ كتيبا للشيخ سلمان العودة بعنوان هموم فتاة ملتزمة
قال كلام...يفسر حالتك بالذبط
وكان مما قاله:
تجد بعض الاخوات تقول...كنت ايام كذا اصنع كذا وكذا واقوم الليل واصوم النهار واقرأ من القرآن كذا وكذا وأتصدق بكذا و...
أما الآن فهي لا تقوى على أن تقول ما تفعله...نظرا لتقصيرها
ومنهن من تعيش في الحلام...وتقول حينما تزوج سأفعل كذا وسأنجب أولادا اوصافهم ...و.... و....
وكلاما مشابها


أنا أوردت الكلام فقط ليس لك..ولكن لنفسي اولا ولعلنا نعتبر منه ونتعظ
ولا تنسونا من صالح دعائكم

Alaa said...

اشتقت انا ايضا
فكم تأخذن الدنيا
و كم تلهينا
و كم تعجبنا
و كم تناسينا اننا في لحظة ذاهبون
اللهم اغفر لنا و تجاوز عن خطايانا
آمين

رضوى said...

فعلا يا مجاهدة لما شفت اسمك على الميل

قلت المجاهدة تقصد حاجة اعلى بكتير من اى حاجةممكن حد يفتكرها تقصدها

زادكى الله ورعا وتقوى

بحب اوى فى الله

بن توفيق said...

انا والله مشتاق جدا
ومأظنش ان حد مش مشتاق

بس احنا هنعمل ايه .. عشان نرجع :)

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

تعرفى انا بقالى ربع ساعة عايز اعلق ومش عارف اقول اية...


بجد جزيتى خيرا وسلم قلمك

mo'men mohamed said...

أختى جزاك الله كل خير
انت عارفه المعصية ممكن تكون سبب للأنتى بتحسى بيه
أحيانا المعصية بتبعد الواحد عن ربنا
وعن طاعته وعن التلذذ بعبادته
أستغفرى الله وتوبى اليه توبه نصوحة ألجأى اليه وألبى منه انك ترجعى زى زمان حيرجعك ومش حيبخل عليكى بنعمه
السلام عليكم

Unknown said...

مجاهدة جزاكى الله عنى خير الجزاء

انتى كمان زعقتيلى بصوت عالى عشان ارجع انا كمان

ادعيلى معاكى نرجع كلنا .. نرجع لأرحم الراحمين لعله يرحمنا

اللهم إهدنا لأقرب من هذا رشدا

اللهم اميييين

mohamed said...

بداية كويسه فى طريق اصلاح النفس انك تحسى انك مقصرة وربنا يهدينا كلنا

Anonymous said...

لما كنت بشوف اشتقت اليك في توقيعك مثلا

كنت ببقي فاهمه ان اصدك عن ربنا وكدا :)

في حكمة لسيدي ابن عطاء الله السكندري بتقول " رب معصية اورثت ذلاً وانكساراً .. خيرا من طاعة اورثت عزاً واستكباراً)

حاولي تستفيدي من اي ذنب تعمليه


ابقي شوفي اللينك دا جميل بيتكلم عن الحكمة اللي فوق دي

http://www.basaernews.com/news.php?id=1343

كلامك معبر جدا وجزاكي الله خيرا


وربنا يغفر لنا ذنوبنا كلنا :)

BinO said...

وأنا كمان
من أجمل ما قرأت من الخواطر في تلك الأيام

just-amuslim said...

قبلة صباحية لأختي الحبيبة هنا ..
تهمس بكل رقة ..(احبك في الله)..والله يشهد !!

وأدعوك بها الى التفاعل مع مدونتنا جميعا .._مدونة البنوتة المسلمة
http://www.banateet.blogspot.com/

_فحياك الله وبياك ..ولك حرية الدعوة
لأي شخص تحبين لزيارتنا أيضا ..

فلا تتأخري رجاء ..

حبيباتك ..ولاء وجهاد

الجوزاء والصامدة

المجاهدة said...

فلونا

ربنا يكرمك يا رب
:)
لا لا... ولا فقدتي طريق العودة ولا حاجة
الي خلاكي تعرفي تروحي هناك اول مرة هيخليكي تعرفى ترجعي تاني و لو بعد حين
المهم يكون قلبك صادق.... و بجد هتعرفي ترجعي تاني
:)

ربنا يكرمك يا رب و يباركلك يا جميل:)





أستاذى عصفور المدينة

ممم
بصراحة مافهمتش اوى المغزى من تعليق حضرتك....
بس ربنا يكرمك و يجازيك خيرأً على مقولة شيخ الإسلام ابن تيمية
ربنا يكرمك :)



اخي دكتور خالد

مممم
هوا انا ان شاء الله ماوصلتش للحالة دي :(
يعني ااه اعرف بنات كده و بيبطلوا شغل و بيبطلوا يحاولوا اصلأً يروحوا لربنا... و يفضلوا عايشين على الي عملوه زمان
و يقولوا لما اتجوز هبقى اقيم الليل تاني
و دي استحالة تحصل ﻷن الحكاية لو فضلت تتعمل بالتسويف مش هيعرفوا يوصلوا لأي حاجة
لو حد جواه رغبة حقيقية انه يرجع تاني مش هيربطها بوقت..

ممم
مش عارفة بقى...

جزاك الله خيراً على المرور الكريم و اداجك بعض من هذا الكتاب :)
ربنا يصلح لنا احوالنا جميعاً..




أخى علاء

ربنا يردنا إليه رداً جميلاً...
المهم احنا كمان نحاول و مش نقعد نقول مستني ربنا يهديني..
ربنا يكرمك يا اخي و يعفو عنك و عني انا كمان



بحب الحق

:):)
اتبسطت جدااا اما عرفت انتي مين
:):)
ربنا يباركلك يا رب و يكرمك
جزاكى الله خيراً
و منورة المدونة بجد
:)



اخي بن توفيق

ربنا يكرمك
:)
مممم
نعمل اي حاجة نقدر عليها عشان نرجع...
المهم نعمل... مش نفضل مستنين الهدى هوا الي يجيلنا لحد عندنا دون تعب
:)

ممم
و اترك بينك و بين الله باب صغير مفتوح... عشان تعرف ترجع منه بعد كده
داوم على حاجة و لو صغيرة عشان يوم ما تبعد تبقى هيا دي الي تدخلك لربنا
و إذا فُت\ح الباب فأدخل منه دخول المتطفلين.. كما ورد من احد الصالحين

ربنا يردنا إليه رداً جميلاً
جزاك الله خيراً :)

ياسر سليم said...

يا سلام

ربنا يعيد عليكى الأيام الجميلة دى بالخير

بداية بقيام الليل وقراءة القرأن ..

ويرزقك الزوج الصالح اللى يربى معاكى الإبن الشهيد

ويهدينى

Anonymous said...

مش انت لوحدك اللى اشتقتى للقران وربنا
ربنا يوفقك ويكرمك للخير دائما

محمود قطب said...

(والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا)
حاولي وأكيد هتوصلي
لأن ربنا كريم أوي رحيم أوي غفور أوي
ما أبعدك عن القيام والقرأن والأستغفار والدعاء
إلا لتستشعري مرارة البعد عنه
ولتعرفي أن الحياة لاتساوي شئ وأنت بعيدة عنه
فتعودي اليه والشوق قد ملأ قلبك وعقلك
فتبكي بينا يديه يارب مشتاقة أليك
وتقفي في جوف الليل تتذلي وتنكسري له
وتفتحي مصحفك فتستشعري لذة الأيمان
حينها يفرح الرب
حينها لن تتركي الطاعة مرة أخرى لأنك تذوقت مرارة الهجر



أخيرا إلى كل من أراد العودة
باب التوبة مفتوح
الله سيفرح بتوبتك
أنا عارف أن الذنب على الذنب خلا في حاجز بينك وبين الطاعة أكسر الحاجز
أمسك مصحفك أقوم أٌقف بين يدي الله في جوف الليل لو لسه محستش بحلاوة الأيمان حاول مرة والتانية أكيد هتوصل

خطــاب said...

ربنا يبارك فيكى

و يكثر من امثالك

و يثبتنا و اياك على الحق

المجاهدة said...

عذراً للتأخير في الردود

اخي الغزالي

:)
و انا مش لاقية رد بردو اقوله على تعقيب حضرتك
:)
ربنا يبارك فيك و يكرمك
:)


اخي مؤمن محمد

حضرتك منور البلوج
:)
جزاك الله خيراً على اضافتك
كلام حضرتك سليم
:)
ده بيبقى من الذنوب او ان الواحد مش عارف يزود حاجة ف بيقع...
ربنا يعافيكم جميعاً يا رب
:)
جزاك الله خيراً :)



إنسانة حبيبتي

يا عم ادينا كلنا بنزعق لبعض ^_^
ربنا يردك إليه رداً جميلأً و يرضى عنك و يجعلك كما يحب
:)
آمين



أخي محمد

الحمد لله :)
يا رب بس نعرف كمان نلاقي طريق العودة و نثبت عليه
جزاك الله خيراً :)


حبيبتي زهراء

ربنا يكرمك و يباركلك يا رب
:)
جزاكى الله خيراً :)
ربنا يعزك يا رب و يباركلك يا جميلة
:)



احي بينو

ربنا يباركلك
:)
ماتجيش حاجة جمب خواطر حضرتك و عمق المعاني فيها
:)
جزاك الله خيراً اخي
:)

Anonymous said...

السلام عليكم..
عارفه يا جوجو ...كلامك اكتر كلام بيأثر فيا ولعلك سبب فى أستشعر بأحاسيس قد ايه كانت جميله ويمكن انا الى ضيعتها بأيدى ....ان شاء الله ربنا هيردنا أليه ردا جميلا

أنى أحبكى فى الله جــــدا

المجاهدة said...

مجموعة البناتيت

:):)
بجد فرحت جدااا بمشاركتك
:)
و فرحت اكتر بالبلوج
ربنا يكرمكم يا رب و يباركلكم
احبك الذى احببتني فيه :)
ربنا يعلم انا كمان بحبك اد ايه
:)
روحت زورت البلوج و قريت بس للاسف لسه ماسبتش بصمة هناك
ان شاء الله قريب اقول هناك حاجة :)
ربنا يفتح عليكم يا رب و يكرمكم بكل خير
:)



اخي ياسر سليم

ربنا يكرمك يا اخي و يتقبل منك دعائك الطيب
:)
جزاك الله خيراً
:)



هند

:)
اسأل الله ان يردنا جميعاً إليه رداً جميلاً
:)



اخي محمود قطب

اسعدني جداً تعقيبك و الكلام الي حضرتك كتبته
:)
عندك حق يا اخي في كلامك... احنا لما بنبعد الشوق جوانا بيبقى اكتر و اشد
:)
الحمد لله على كل شئ
جزاك الله خيراً كثيراً
:)




اخي خطاب

:)
اسعدني جدا تعقيبك بجد
:)
ربنا يكرمك و يباركلك و يرضى عنك
:)




حب النبي

و عليكي السلاااام و رحمة الله
بجد اتبسطت جدااا اما شفت اسمك هنا
:)
ربنا يباركلك يا رب و يكرمك
:)
اسأل الله ان يردنا إليه رداً جميلاً
:)
و ربنا يعلم انا كمان بحبك فيه اد ايه
:)
احبك الذى احببتني فيه
:)

Anonymous said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Se você quiser linkar meu blog no seu eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. (If you speak English can see the version in English of the Camiseta Personalizada. If he will be possible add my blog in your blogroll I thankful, bye friend).

المجاهدة said...

thanks for passing by
:)

by God's will, i'll make sure to visit ur blog real soon