Friday, June 8, 2007

ربِ إشرح لي صدرى




امبارح في وسط اليوم لاقيت كل حاجة قدامي مشجعة جدا على الزعل...
و طبعاً ما ادتش لنفسي فرصة اطلع من الزعل ده و عشت في الدور و اكتأبت شوية:d

و سبحان الله... فضلت اشوف كل حاجة بعديها تضايق..
كنت متضايقة من احداث معينة حصلت...
و تخيلت ان الاحداث دي هتقفل كل حاجة كويسة قدامي في المستقبل... و هتقفل قدامي طرق كنت عاوزاها
قعدت ابص للدنيا بنظرة واقعية بس متشائمة اوى :d
و لاقيت كل حاجة بايظة
لا انا نافعة.. ولا الاحداث الي بتحصل دلوقتي نافعة
يبقى اكيد المستقبل هيبقى بايظ بايظ
و خلص اليوم انى افتكرت حاجة وحشة حصلتلي قبل كده ف دخلت انام و انا في قمة همى
:d

كان يوم لذيذ من الاخر يعني :d


صحيت الصبح و سبحان الله على السعادة الي كانت مالياني:d

و الي بسطني اكتر... انى لما صحيت عملت حاجة ادخلت السرور على قلب امى :) ف اتبسطت اكتر و اكتر

شوية و قعدت افكر في احداث امبارح
لاقتني كنت بستهبل امبارح :)
و لاقيت ان حاجات كتيرة قوى حلوة و جميلة اوى... انا الي عينيا قافلة و مش شايفه غير الحلو

my life is perfectly fine
and my future is bright
and whatever happened in the past, are experiences in my favor

الحمد لله بجد :)

بعد شوية بجيب البرنامج بتاع الدكتور عمر عبد الكافي.. بيتعاد كل جمعة على قناة دبي الساعة 11 الصبح..

سبحان الله النهاردة كان بيتكلم عن الهم عند المسلم...
:):)

قعد يشرح الاول مراحل الهم و الزعل.. قعد يحكي كتير و مين اقوى مرحلة و مين الي بعد كده.

و بعديها قال على الدواء بتاعه.. و ايه الاساليب الي ممكن نعملها تفرج لينا الهم..


كلام عارفينه.. بس بنبقى عاوزين حد يذكرنا بيه كل فترة

الدنيا ساعات بتاخدنا... او من الكروب نحس ان الدنيا ضاقت اوى اوى

بس ماهوا ربنا الي بيجبلنا النعم... هوا هوا ربنا الي بيجبلنا الكروب

النعم بيجبها لينا اختبار
و الكروب لينا اختبار

النعم لينا زيادة حسنات ان احسنا استخدمها
و الكروب زيادة حسنات لو احسنا الصبر عليها و احتساب اجرنا عند الله


امبارح ما كنتش شايفه قدامي غير الحاجات الوحشة الي بتحصل دلوقتي... و برتب عليها مع مزاجي ان قدام هيبقى كله وحش

لأني انا علمي لسه على قدي... و عملى على قدى اوى اوى
تفكيري لسه مش ناضج بالدرجة الكافية
انا لا رحت ولا جيت...

عاوزة حاجات مش هتيجي غير لواحدة عندها علم و عندها صبر و عندها قوة

عاوزة حاجات مش هتيجي غير بظوف معينة (حسب تفكيري المتواضع)

بس الي بيحصل في الكون مش بيبقى تبع تفكيرنا احنا البسيط القليل

واحدة صاحبتي في يوم ربنا يعزها كنت متضايقة من حاجة
قعدت تقولي ربنا مش بشر - استغفر الله العظيم
بتقولي ربنا إله
بيسيّر الكون بقوانين إلاهية
مش قوانين بشرية

انا و انا في الدنيا انسانة بسيطة بفكر بطريقة و بعمل حاجة معينة

ربنا قوانينة إلاهية اعلى مني و من خمستاشر مليون زيي و اعلي منا

احنا ما علينا إلا التسليم له مية في المية

التسليم له فيما فات
يقبله منا او يغفره لنا

التسليم له في الي بيحصل دلوقتي
انى متوكله عليه و عارفة انى لو احسنت العمل مش هيضيع اجرى ولا هيضيع امرى

التسليم له فيما قادم
ربنا رب الكون ولا يعجزه شئ في الارض ولا في السماء

امره إن اراد شيئاً أن يقول له كن فيكون

كلمة بسيطة جدا...


ما علينا إلا الدعاء
قول احد الصالحين
المسافة بين الأرض و السماء دعوة مستجابة


و اننا يكون صدرنا رحب و عندنا رصيد إيماني يكفينا و يقينا كل الي بيحصلنا في حياتنا

عشان كده كانت اول دعوة لسيدنا موسى و هوا مكلف بحمل الرسالة ... و مكلف بتوصيلها لأعتي خلق الله في ارضه
قاله "
رب إشرح لي صدرى"

اول دعوة قالها... لأن لو صدره ضيق مش هيعرف يحمل الرسالة
مش هيعرف يوصلها زي ماهيا مطلوبة منه
مش هيعرف يتقبل اي كرب يحصله بعديها
مش هيعرف يستوعب اي نعمة جاياله وقتها و يشكر ربنا عليها..


و لو فعلأً عندنا كرب
و فعلاً عندنا ابتلاء دائم...

علينا الصبر على هذا

قول الإمام علىّ بن أبي طالب

سأصبر حتى يعجز الصبر عن صبري
و أصبر حتى يأذن الله في أمرى
و أصبر حتى يعلم الصبر أني صابر
على شئ أمر من الصبر

:)
و كما قالوا قديماً
إنما الصبر بالتصبر


:)

الحمد لله
:)

رب اشرح لنا صدورنا جميعاً
:)


17 comments:

عصفور المدينة said...

أعتقد إنك كان من الأفضل أن تكتبي هذه التدوينة

أمس

Rehab Saber said...

انا حسيت كلامك جدا

ربنا يعزك

Unknown said...

مجاهدة حبيبتى

ربنا يكرمك ويرزقك كل الخير يارب

بس انا زعلانة منك

يمكن مش هتعرفى انا مين بس انا زعلانة منك بردو

بقا اكتشف عن طريق الصدفة الباحتة انك عندك مدونة؟؟؟

ومن شهر اربعة كماااااان وانا معرفششششششش

لالالا زعلانة بجد

يمكن يكون عندك حق عشان انا مش بدخل على الماسنجر كتير بس بردو لما كنت بدخل مش كنتى بتقوليلى

:(

يهون عليكى العيش والماسنجر والرنات وصناع الحياة وكل ده ههههههههههههههههه

انا فرحانة بيكى اوى وبالمدونة اللى لاقيتها جميلة جدااا ما شاء الله لا قوة الا بالله

ربنا يباركلك فيها وتتواصلى مع نفسك ومع ربك على احسن حال يارب

اللهم امين

ومنتظرة تشريفك عندى يا جميلة ان شاء الله

انا ياسمين يا ستى

skyward_86

ها افتكرتينى ولا لسة؟؟؟

المجاهدة said...

استاذى الفاضل عصفور المدينة
:)
لو كنت كتبتها امبارح كانت هتطلع كئيبة جدا جدا و حالتها صعبة
:)
و ماكنتش لا هتفيدني ولا هتفيد اي شخص غير انها تحسس الناس انى واقعة نفسياً قوى
:)
الحمد لله ان من عليّ من الصبح التفكير السليم و يسرلي اشوف و اسمع شوية حاجات تعيينني
:)








كات
:)
ربنا يكرمك و يعزك يا رب
:)
منورة النت :d





انسانة
:d
عرفتك اول ما شفت اسمك:d

و بحد زي مانتى قلتي
مش بشوفك على المسنجر خالص :(
ولا حتى عارفة اجيب مدونتك احطها هنا
لأني ضيعت اللينك وقت ما اديتهولي اخر مرة و وقتها ماكنتش لسه عملت المدونة
:(

بس ايه ده صحيح:d
ازاي عرفتي تعثري عليا :d

ربنا يعزك يا رب
:):)
انا مبسوطة اوى انك جيتي بجد
:)
ربنا يباركلك و يكرمك
:):)

عمرو المصري said...

كويس انك بتعرفي فعلا انك دلوقتي حزينة ودلوقتي سعيدة يعني بتقدري تفرقي بين مشاعرك انك فرحانة او حزينة او مكتئبة وهكذا يعني

انا فعلا مشكلة من مشاكلي مع اصحابي انهم اساسا مش عارفين هما حالتهم ايه وليه بيعملوا كده فرح ولازعل مش مهم بالنسبة لهم هم وناس كتيراوي

يارب اكون قدرت اوصلك المشكلة

اوصيكي بدعاء فك الكرب

المجاهدة said...

جزاك الله خيرأً اخي

عندك حق:)
اننا نعرف ايه المشكلة و نعرف نحددها بالظبط دي اول خطوة للعلاج

لأن لو الواحدش مش فاهم فيه ايه عمره ما هيعرف يدي لنفسه نقط يمشى عليها يبقى احسن... لأنه اصلأً مش مستوعب ايه غلط و ايه كويس

ربنا يعافينا جميعاً
:)
ربنا يكرمك على التوصية
:)

Anonymous said...

ربنا يكرمك على الخواطر المتجددة دائما
:)

جميل ان الانسان يحس ان كل يوم مختلف عن اللى قبليه
مش مجرد نسخ مطابقة لبعض

ممكن يكون واحد عاش 100 سنة و واحد عاش 50
بس فعليا ممكن نلاقى ابو 50 سنة عاشهم 50 فعلا
لكن ابو 100 ممكن ميكونش نال منهم غير 10 او 20 فعليا

ربنا يكرمك يا رب

و جميل اسلوب المعالجة الذاتية
:)

اللى استوقفنى فى التدوينة جملة الامام على كرم الله وجهه

سأصبر حتى يعجز الصبر عن صبري
و أصبر حتى يأذن الله في أمرى
و أصبر حتى يعلم الصبر أني صابر
على شئ أمر من الصبر

جميلة المقولة دى اوى اول مرة اسمعها

جزاكم الله خيرا على الخبرات المتجددة اللى بنستفيدها من حضرتك
:)

و مبروك على الواجهة الجديدة للمدونة
ربنا يبارك فيها و فى القائمين عليها
:)

السلام عليكم

المجاهدة said...

ربنا يكرمك يا اخ كاسبر
:)
حقيقي بسعد بمرور حضرتك على المدونة كل فترة
:)


كلام حضرتك سليم... مش مهم الواحد عاش اد ايه
المهم اتعلم و عمل اد ايه في الفترة دي
:)

كان فيه جملة سمعتها من كام يوم.. اعتقد كانت والدة الشافعي هيا الي بتقولهاله
ليس العلم ما حفظ، ولكن العلم ما نفع

او حاجة شبه المعنى ده
:)

ربنا يكرمنا و نكون فعلأً من الناس الي حضرتك بتقول عليهم دول
:)




المعالجة الذاتية
:d

احسن طريقة ليا والله :)
ربنا يعيننا و يحفظنا جميعأً
:)




بالنسبة للواجهة الجديدة
:d
المدونةى دي والله هتبتدي تصعب عليا من الي بعمله فيها :d

و ربنا يصبرها مها عليا كل شوية تيجي تعمل معايا حاجة جديدة
:)

شوية كده و هبقى العب فيها تاني :d

ربنا يكرمك يا اخي
:)

عصفور المدينة said...

أنا كنت أقصد إنها كان ممكن تطلع كئيبة بس كنت حتستريحي نفسيا جدا
وهذا حل مجرب وأرشد إليه دائما

المجاهدة said...

:)
فهمت وجهة نظر حضرتك..

هوا انا بشجع دايمأً اي حد بالحركة دي
معانا انا :d

انا لما بكتب حاجة كئيبة بتعب اغلب الي حواليا معايا:d
و بكره اكون انا سبب انهم تعبانين مني..

ف ساعات يا افضل ساكتة و اشغل نفسي
او ادور على حد مكتاب عشان ادور على كلام اقوله يرفعني قبل ما يرفعه

او بقى بلجأ في الاخر لحتة انى اكأب الناس كلها معايا
:d


ربنا يبارك في حضرتك
:)

فن الحياة said...

بارك الله فيكم

الكلام الطالع من القلب بيوصل للقلب على طول

ذكرتني بالعلاج المذكور في القرآن للضغوط والاكتئاب

)
ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين
(

فالتسبيح وكثرة السجود .. علاج رباني رائع

ملحوظة : كويس ان حضرتك ما كتبتيش وحضرتك مكتئبه.. صحيح هايكون تفريغ كويس لحضرتك .. وهاتستريحي نفسيا
لكن المشكلة ان الاكتئاب معدي .. كل ئلي دخل هنا .. كان هايكتئب :D
واولهم .. اخي عصفور المدينة
:D (امزح:) )

مدونة متميزة ان شاء الله نتابعها :)
اخوكم

المجاهدة said...

اخي الكريم فن الحياة
اسعدني مرورك الكريم
:)
جزاك الله خيراً
متفقة مع حضرتك في كلامك:)
و الحمد لله ان ربنا ادانا لكل داء دواء... ذكره في القرأن و رحمنا بيه
الحمد لله :)

و مع حضرتك في كلامك... الاكتأب معدي جدا :d
خلينا بعيد عنه شوية :):)

جزاك الله خيرأً :)

david santos said...

بفضل خطة العمل الوطنية المتعلقة بالتصحر لها جيدا الاسبوع

ياسر سليم said...

أختى الكريمة : المجاهدة

لن تتخيلى كيف وصلت هذه الكلمات إلى قلبى مباشرة دون إستئذان ..
وفى بداية التدوينة كنت مستعد عن التعليق ان اسدى لكِ بعض النصائح ولكن ماذا سأقول بعد د/ عمر عبد الكافى
وكم اعجبنى قول الإمام علىّ بن أبي طالب

سأصبر حتى يعجز الصبر عن صبري
و أصبر حتى يأذن الله في أمرى
و أصبر حتى يعلم الصبر أني صابر
على شئ أمر من الصبر

أول مرة أقرأه

جزاكِ الله خيراً
وباعد بينكِ وبين الهم كما باعد بين المشرق والمغرب

المجاهدة said...

استاذ دافيد سانتوس
:)

مافهمتش اوى حضرتك تقصد ايه
بس شكراً على المرور الكريم
:)




اخي سليم
ربنا يباركلك يا اخي
:)
انا ماقلتش كلام زيادة ولا حاجة... كلام احسبكم جميعاً تعرفوه ان شاء الله
:)
ربنا يبارك في حضرتك و يكرمك
جزاك الله خيرأً على التعقيب الكريم
:)

catroz said...

فى الاول كده حسيت انى دخلت موضوع انا زعلان و انا زعلانه
:D
فعلا فى ايام بتلاقى اليوم من اوله كده صعب للأسف و بتلاقى حاجات كتيره ورا بعض عماله تحصل وانتى مش لاحقه تفوقى من حاجه عشان تدخلى فى الحاجه اللى بعديها كمان..:)
بس احنا بنبقى عندنا نظره تفاؤل حلوه كده دايما باننا نشوف الحاجات الحلوه فى اليوم ده ..مع بساطتها..بس بتبقى جميله اوى
..:)
حلو اوى التسليم لربنا و متاكدين انه عمره ما هيخذلنا
الثقه العاليه فى ربنا دى اووى بتريحنا نفسيا فعلا..حاجه جميله اوى
خلاص انا عملت اللى على و سلمت لربى الهى ليس لى سواه...
معنى جميل اووووى..:)
و لو فى ابتلاء هنصبر و متاكدين ان ربنا هينجدنا اكيد و مش هيسيبنا
..:)

المجاهدة said...

منوراني بجد
:)

كلامك عجبني و مبسوطة اوى ان دي طريقة تفكيرك
:)
ربنا يعزك يا كاتروز يا رب
:)